Λατινικά γ λυκείου εισαγωγή
Επαναληπτικό διαγώνισμα στην εισαγωγή των λατινικών, Σελίδες 9-12
Ερωτήσεις ανοικτού τύπου
- Σε ποιους παράγοντες οφείλονται οι ομοιότητες της λατινικής με την ελληνική γλώσσα;
- Ποια χαρακτηριστικά της γλώσσας των Ρωμαίων την κατέστησαν κατάλληλη για παγκόσμια πολιτισμική επικοινωνία;
- Πώς δικαιολογείται το παράδοξο να ονομάζεται η γλώσσα «λατινική», ενώ ο λαός που την μιλούσε «Ρωμαίοι»;
Ερωτήσεις κλειστού τύπου
Ερώτηση συμπλήρωσης κενών: να συμπληρώσετε τα κενά στο παρακάτω κείμενο:
- Στην οριοθέτηση των εποχών και περιόδων της ρωμαϊκής λογοτεχνίας επικρατούσε παλαιότερα μια «αριστοκρατική» αξιολόγηση: η λογοτεχνία διαιρούνταν σε «χρυσό αιώνα», «αργυρό αιώνα» κ.ο.κ. Η αντίληψη αυτή θεωρείται σήμερα αντιεπιστημονική, γιατί βέβαια σε κάθε εποχή εμφανίζονται ταυτόχρονα μεγάλα ταλέντα και ήσσονες λογοτέχνες. Σήμερα χρησιμοποιείται είτε η περιγραφική διαίρεση σε προκλασική ή αρχαϊκή εποχή (περ. ως το …………), κλασική εποχή (περ. ώς το ……………………………………………), μετακλασική εποχή (ως ……………………………………) και Ύστερη Αρχαιότητα, είτε η διάκριση, με ιστορικά κριτήρια, σε δημοκρατική (ώς …………………………………………………………………..), αυγούστεια (ως ……………………) και (πρώιμη, μέση, ύστερη) αυτοκρατορική εποχή. Σε κάθε περίπτωση το τέλος της αρχαίας ρωμαϊκής λογοτεχνίας τοποθετείται στον ………………… αιώνα μ..Χ., οπότε αρχίζει ο λατινικός Μεσαίωνας.
- Τα ελληνικά πρότυπα γονιμοποιούν τα ρωμαϊκά ταλέντα: δίχως την αττική κωμωδία δε θα υπήρχε ο…………………. ούτε ο ………………….. χωρίς τον Όμηρο ούτε ο …………………… χωρίς τους αρχαϊκούς λυρικούς ή ο ……………………. χωρίς την αττική τραγωδία.
Ερώτηση σωστού-λάθους
- Να χαρακτηρίσετε τις πιο κάτω προτάσεις με την ένδειξη Σ (σωστό) ή την ένδειξη Λ (λάθος):
- Η ρωμαϊκή λογοτεχνία είναι μια λογοτεχνία «πρωτότυπη»
- Το 240 π.Χ. θεωρείται η «γενέθλιος» χρονολογία της ρωμαϊκής λογοτεχνίας.
- Ένας έλληναςαιχμάλωτος πολέμου από τον Τάραντα, ο Λούκιος Ανδρόνικος, οργανώνει στη Ρώμη παραστάσεις θεάτρου με ελληνικά έργα διασκευασμένα στα Λατινικά.
- Στις ρίζες της ρωμαϊκής γραμματείας βρίσκεται ο πατέρας της ελληνικής λογοτεχνίας, ο Όμηρος, και ένα κορυφαίο ελληνικό είδος, το σατιρικό δράμα.
- Το έπος ‒ ο τελευταίος ώριμος καρπός των Ελλήνων ‒ είναι το πρώτο είδος που ωριμάζει στη Ρώμη, ενώ η κωμωδία ‒ ο πρώτος ώριμος καρπός των Ελλήνων ‒ ωριμάζει τελευταίο.
- Εκτός από την αισθητική της αρτιότητα η ώριμη ρωμαϊκή λογοτεχνία εμπεριέχει και εκφράζει τον ιδιάζοντα ιδεολογικό πλούτοτης ρωμαϊκής κοινωνίας.
Επαναληπτικό διαγώνισμα στην εισαγωγή των λατινικών, Σελίδες 14-17
Ερωτήσεις ανοικτού τύπου
- Ποια είναι τα δύο περίπου ίσα χρονικά τμήματα στα οποία χωρίζεται η κλασική περίοδος;
- Να αναφερθείτε αναλυτικά στο έργο του Κικέρωνα (106-44 π.χ.).
Ερωτήσεις κλειστού τύπου
Ερώτηση συμπλήρωσης κενών: να συμπληρώσετε τα κενά στο παρακάτω κείμενο:
- Τώρα (κατά την κλασική εποχή) ο ρωμαίος καλλιτέχνης πατά στέρεα στο πλούσιο έδαφός του και αποτολμά να ανταγωνιστεί με αποτελεσματικό τρόπο τους έλληνες κολοσσούς των ελληνιστικών, κλασικών και αρχαϊκών χρόνων: ο …………………… τον Καλλίμαχο, ο …………………… τον Εμπεδοκλή, ο …………………………. τους αττικούς ρήτορες και φιλοσόφους, ο …………………….. το Θεόκριτο και τον Όμηρο, ο ………………… την αιολική ποίηση.
- Απέναντι στην πολυπτυχότητα του Βάρρωνα οι τρεις άλλοι πεζο-
γράφοι εξειδικεύονται και διαπρέπουν στην ιστοριογραφία. Ο Ιούλιος
Καίσαρ είναι ο καλλιτέχνης του είδους ……………………………………….: στρα-
τιωτικές αναμνήσεις διατυπωμένες σε καθαρά και λιτά Λατινικά, σε
ύφος που ανακαλεί τον Ξενοφώντα. Ο Κορνήλιος Νέπως, φίλος του
Κικέρωνα και του Κατούλλου, εγκαινιάζει στη Ρώμη …………………………………………………: έγραψε περίπου 25 βιογραφίες διάσημων Ελλήνων και Ρωμαίων,
κυρίως στρατηγών. Ο Σαλλούστιος Κρίσπος ‒ ο «πρώτος στη ρωμαϊκή
ιστορία», όπως τον χαρακτηρίζει ο Μαρτιάλης ‒ μεταφέρει στη ρωμαϊ-
κή λογοτεχνία τη ……………………………………………………… ή καλύτερα την ιστορική
…………………………………… (περίφημο είναι το έργο του Η συνωμοσία του Κατιλίνα: De
Catilinae coniuratione).,
Ερώτηση σωστού-λάθους
- Να χαρακτηρίσετε ως σωστές ή λανθασμένες τις πιο κάτω προτάσεις:
- Η δικτατορία του Σύλλα (82-79 π.Χ.) και η δολοφονία (44 π.Χ.) της
κυρίαρχης πολιτικής μορφής των χρόνων αυτών, του Κάτωνα, οριοθετούν μία περίοδο γεμάτη εξωτερικές κατακτήσεις, κυρίως όμως εξοντωτικές έριδες για την εξουσία. - Οι «νεωτερικοί» ποιητές δημιουργούν πολύ καλοδουλεμένα ποιήματα, τα οποία διακρίνονται για τη συντομία τους, το σκοτεινό και υπαινικτικό ύφος, την εκλέπτυνση και τη λογιότητα.
- Μετά το 60 π.Χ. και ύστερα από ένα άγονο κενό περίπου εξήντα χρόνων, εμφανίζεται ένας μεγάλος αριθμός ταλέντων.
- Ο κορυφαίος εκπρόσωπος της πεζογραφίας, ο Μάρκος Τύλλιος Κικέρων (106-44 π.Χ.), υπήρξε χωρίς άλλο πρώτα-πρώτα ένας από τους μεγαλύτερους φιλοσόφους της αρχαιότητας.
- Ο Βάρρων είχε ήδη στα χρόνια του Κοϊντιλιανού (1ος αι. μ.Χ.) τη φήμη του “πιο καλλιεργημένου ανάμεσα στους Ρωμαίους και του καλύτερου γνώστη της αρχαίας ελληνικής γλώσσας και όλης της αρχαιότητας.
Επαναληπτικό διαγώνισμα στην εισαγωγή των λατινικών, Σελίδες 17-20
Ερωτήσεις ανοικτού τύπου
Για ποιο λόγο ο Πόπλιος Βεργίλιος Μάρων (70-19 π.Χ.) θεωρείται ο «εθνικός» ποιητής των Ρωµαίων; Ποιο είναι το λογοτεχνικό πρότυπο του Βεργιλίου στη συγγραφή των «Γεωργικών» και των «Εκλογών» του και ποια η επίδρασή του στους νεότε- ρους λογοτέχνες;
Ερώτηση συμπλήρωσης κενών
Το κέντρο βάρους (κατά τους Αυγούστειους χρόνους) μετατοπίζεται στην ποιητική δημιουργία (Βεργίλιος, Οράτιος, Τίβουλλος, Προπέρτιος, Οβίδιος) και ακολουθεί ο πεζός λόγος (Λίβιος). Οι πέντε ποιητές συνδέονται με δεσμούς εσωτερικής ποιητικής υφής και εξωτερικής φιλίας, όμως δεν επιδίδονται στα ίδια ποιητικά γένη: ο Βεργίλιος είναι ο ποιητής του ………………………………………….. και ………………………………………………………, ο Οράτιος εκπροσωπεί ………………………………………, ενώ οι τρεις άλλοι καλλιεργούν κυρίως …………………………………………………..
Ερώτηση σωστού λάθους
Να χαρακτηρίσετε ως σωστές ή λανθασμένες τις πιο κάτω προτάσεις:
- Ως «άριστος τολμητίας των λέξεων» (Κοϊντιλιανός), ο οποίος δίκαια καυχιόταν ότι
«πρώτος αυτός μετέφερε το αιολικό άσμα» στη Ρώμη χαρακτηρίστηκε Ο Κόιντος Οράτιος Φλάκκος. - Η πλήρης σχεδόν κυριαρχία της ρητορείας κατά τα χρόνια του Αυγούστου υπο-
δηλώνει τις πραγματικές διαστάσεις της ελευθερίας του λόγου - Στον Πόμπλιο Βεργίλιο Μάρωνα ανέθεσε ο Αύγουστος τη σύνθεση του Ύμνου της Εκατονταετίας (Carmen saeculare) για την επίσημη έναρξη της «pax Augusta» το 17
π.Χ. - Ο Αύγουστος και ο Μαικήνας υποστηρίζουν οικονομικά και συσπειρώνουν σε λογοτεχνικούς κύκλους κορυφαία ταλέντα («πατρωνεία»), με την άμεση ή έμμεση
απαίτηση στράτευσης στο ιδεολογικό πρόγραμμα του Αυγούστου. - Ο Οβίδιος δημιούργησε μια μυθολογική Αντι-Αινειάδα, τις Μεταμορφώσεις
- Η τριάδα των κορυφαίων Ρωμαίων ελεγειακών περιλάμβανε τονυ Τίβουλλο (περ.
50-19 π.Χ.), τον Προπέρτιο (περ. 50-γέννηση Χριστού) και τον Οράτιο (43 π.Χ. – 17 μ.Χ.)
Επαναληπτικό διαγώνισμα στην εισαγωγή των λατινικών, Σελίδες 20-23
Ερώτηση ανοικτού τύπου:
Να καταγράψετε το συγγραφικό έργο του Σενέκα του Νεότερου.
Ερώτηση αντιστοίχισης
Να αντιστοιχίσετε τα ονόματα των δημιουργών με τα αντίστοιχα έργα τους:
1. Τίτος Λίβιος | a) Για την αρχιτεκτονική (De architectura) |
2. Πετρώνιος | b) Σατιρικόν |
3. Κοϊντιλιανός | c) Ab urbe condita |
4. Βιτρούβιος | d) Η παιδεία του ρήτορα |
Ερώτηση συμπλήρωσης κενών
Σχεδόν ταυτόχρονα με τον Τάκιτο συγγράφει ο Πλίνιος ο Νεότερος τις καλλιτεχνικές Επιστολές του. Από αυτές διάσημες έγιναν δύο που περιγράφουν ………………………………………………………………….. και δύο άλλες που περιέχουν πρωιμότατες μαρτυρίες …………………………………………………………………………………………….
Τα διακόσια περίπου χρόνια της εποχής αυτής (της μετακλασικής) χωρίζονται σε δύο ισόχρονες περιόδους. Στην πρώτη – ως το θάνατο του Τραϊανού, το …….. ‒, κυριαρχεί ένας …………………………………· στη δεύτερη ‒ που αρχίζει με τη λεγόμενη «Δεύτερη Σοφιστική»‒ πνέει ένας παλίνδρομος άνεμος …………………………………………..
Ερώτηση σωστού – λάθους
Να χαρακτηρίσετε τις παρακάτω προτάσεις με την ένδειξη «Σωστό» ή «Λάθος»
- Η Ρώμη δεν διαθέτει ακόμη ένα πλούσιο και καθαρά δικό της λογοτεχνικό απόθεμα.
- Η «imitatio» και η «aemulatio» έχουν πλέον και εντόπια πρότυπα.
- Η ρητορεία λόγω των πολιτικών συνθηκών αναπτύσσεται ιδιαίτερα.
- Η σκέψη Σενέκα του Νεότερου του εμφανίζει πολλές συγγένειες με τη χριστιανική διδασκαλία
- ο Πετρώνιος ήταν ένας εξαίρετος μυθιστοριογράφος και ταυτόχρονα αυστηρός τεχνοκρίτης και ρητοροδιδάσκαλος.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου