ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Α ΚΑΙ Γ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΕΤΕΡΟΠΤΩΤΟΙ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΙ
Όταν ο ονοματικός προσδιορισμός δεν συμφωνεί στην πτώση με τη λέξη που προσδιορίζει τότε καλείται ετερόπτωτος προσδιορισμός και τίθεται σε μια από τις πλάγιες πτώσεις: Γενική, Δοτική, Αιτιατική.
Γενική
Όταν εξαρτάται από ουσιαστικό ή επίθετο μπορεί να είναι:
- Γενική Διαιρετική: Φανερώνει το σύνολο, ενώ το ουσιαστικό ή το επίθετο είναι μέρος του συνόλου αυτού. Συχνά τη βρίσκουμε ύστερα από λέξεις που δηλώνουν ποσό, αριθμό, εμπρόθετο προσδιορισμό, και υπερθετικό (πολὺ, πᾶν, τὶ, ἡμισυ)
Οἱ νέοι τῶν ὁπλιτῶν.
- Γενική Κτητική: Φανερώνει τον κτήτορα, κάτοχο ενός πράγματος. Συχνά τίθεται ύστερα από τα: φίλος, συγγενής, ξένος, κοινὸς, ἱερὸς, ἐχθρὸς, οἰκεῖος, ἑταῖρος, ἴδιος.
Μένων ἦν φίλος τοῦ Ἀριαίου.
- Γενική του Δημιουργού: Φανερώνει εκείνον που δημιουργεί κάτι.
Λόγος Λυσίου.
Ἔργον ἀνδρὸς.
- Γενική του Περιεχομένου ή της Ύλης: Φανερώνει την ύλη από την οποία είναι κατασκευασμένο κάτι ή το περιεχόμενό του.
Στέφανος δάφνης.
- Γενική της Ιδιότητας: Φανερώνει το μέγεθος, την ένταση, την ηλικία, το χρόνο και συνοδεύεται από αριθμητικό.
Παῖς τριῶν ἐτῶν.
Μισθὸς τριῶν ἡμερῶν.
- Γενική της Καταγωγής ή της Συγγένειας: Φανερώνει καταγωγή ή συγγενική σχέση.
- Γενική της Αξίας ή του τιμήματος: Φανερώνει το πόσο αξίζει ένα πράγμα. Επίθετα που δέχονται γενική της αξίας είναι: ἄξιος, ἀνάξιος, ἀντάξιος, τίμιος, ὤνιος, ὠνητὸς.
- Γενική της Αιτίας: Φανερώνει την αιτία για την οποία γίνεται κάτι. Επίθετα που δέχονται γενική της αιτίας είναι: αἴτιος, ἀναίτιος, ἔνοχος, ὑπέυθυνος, ὑπόδικος, ὑπόλογος.
Ἔνοχος δειλίας.
- Γενική Υποκειμενική: Φανερώνει το υποκείμενο κάποιας ενέργειας. Για να την εντοπίσουμε τρέπουμε τον προσδιορισμό σε ρήμα, οπότε η γενική θα τεθεί ως Υποκείμενο.
Ἡ νίκη τῶν Ἑλλήνων → Νίκησαν οἱ Ἑλληνες.
- Γενική Αντικειμενική: Φανερώνει το αντικείμενο κάποιας ενέργειας. Ακολουθούμε την ίδια διαδικασία, αλλά τώρα η γενική θα είναι αντικείμενο του ρήματος. Επίθετα που συντάσσονται με γενική αντικειμενική είναι όσα φανερώνουν επιμέλεια ή αμέλεια, μνήμη ή λήθη, εμπειρία ή απειρία, μετοχή ή πλησμονή, εξουσία, χωρισμό, απαλλαγή, στέρηση, διαφορά, φειδώ και όσα επίθετα φανερώνουν σύγκριση.
Ἐπιμελὴς τῶν οἰκεὶων.
Φειδωλὸς κόπων.
- Γενική Συγκριτική: Φανερώνει σύγκριση και τίθεται ύστερα από λέξεις συγκριτικού βαθμού. Επίσης ύστερα από επίθετα που λήγουν σε –πλάσιος και ύστερα από τα: ἕτερος, πρότερος, δεύτερος, ὕστερος, ἄλλος, περισσὸς, ἐνάντιος, ἀλλότριος. Η γενική συγκριτική πολύ συχνά επιτελεί και τον ρόλο του β’ όρου σύγκρισης.
Όταν εξαρτάται από επίρρημα η γενική μπορεί να είναι:
- Γενική Διαιρετική: Όταν εξαρτάται από επιρρήματα τοπικά, χρονικά, ποσοτικά.
Πότε τῆς νυκτὸς.
Ποῦ τῆς γῆς.
- Γενική της Αφετηρίας: Όταν εξαρτάται από επιρρήματα Τροπικά, από όσα φανερώνουν απομάκρυνση ή χωρισμό, από τα προθετικά (ἑντὸς, εἴσω, ἔγγὺς, πλησίον, ὅπισθεν, ἕμπροσθεν, μεταξὺ, ἐναντίον, ἐκατέρωθεν).
Ἔξω αὐλείων πυλῶν.
Δοτική
Η δοτική που εξαρτάται από ουσιαστικό ονομάζεται Δοτική Αντικειμενική και είναι ετερόπτωτος προσδιορισμός.
Π.χ. Δωρεὰ τῷ Δήμῳ.
Ἔδωκα δῶρα τοῖς θεοῖς.
Η δοτική που εξαρτάται από επίθετο ονομάζεται Δοτική Αντικειμενική και είναι ετερόπτωτος προσδιορισμός. Επίθετα που συντάσσονται με Δοτική Αντικειμενική είναι όσα σημαίνουν:
- ωφέλεια ή βλάβη: ὠφέλιμος, βλαβερὸς, ἐπιζήμιος.
- Φιλία ή έχθρα: Φίλος, ἐχθρὸς, πολέμιος, διάφορος, ἐνάντιος, δύσνους, δυσμενὴς, εὔνους.
- Ευπείθεια ή υποταγή: εὐπεθὴς, ὑπήκοος.
- Αρμόζει ή πρέπει: ἀρμόδιος, πρεπώδης, ἀπρεπὴς.
- Ομοιότητα ή ταυτότητα: ὁ αὐτὸς, ὁ ὅμοιος, ἀνόμοιος, πολλαπλάσιος.
- Ισότητα ή συμφωνία: ἴσος, ἄνισος, ἴσόρροπος, σύμφωνος, ὁμόγλωσσος.
- Ακολουθία ή διαδοχή: ἀκόλουθος, διάδοχος.
- Προσέγγιση ή μείξη: πλησίος, γείτων, ὅμορος, ἄμικτος.
- Σύνθετα με τις προθέσεις εν και συν: συγγενής, ἔμφυτος, ἔνοχον, σύμφυτος.
Εγκεφαλικο No2
ΑπάντησηΔιαγραφήκατά βάθος...το χαίρεστε κάθε ανέβασμα,,,σωστά;
ΑπάντησηΔιαγραφή