ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Γ ΛΥΚΕΙΟΥ

ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΣΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ


Να συγκρίνετε τις απόψεις που εκφράζονται στην Ενότητα με το ακό­λουθο απόσπασμα από τα Ἠθικὰ Νικομάχεια (1160a 41 – 1160b 11) και να συνθέσετε ένα δικό σας κείμενο στη νέα ελληνική με μορφή ερωτήσεων και απαντήσεων: παρέκβασις δὲ βασιλεί­ας μὲν τυραννίς: ἄμφω γὰρ μοναρχίαι, διαφέρουσι δὲ πλεῖστον. Ὁ μὲν γὰρ τύ­ραννος τὸ ἑαυτῷ συμφέρον σκοπεῖ, ὁ δὲ βασιλεὺς τὸ τῶν ἀρχομένων. Οὐ γάρ έστι βασιλεὺς ὁ μὴ αὐτάρκης καὶ πᾶσι τοῖς ἀγαθοῖς ὑπερέχων· ὁ δὲ τοιοῦτος οὐδενὸς προσδεῖται· τὰ ὠφέλιμα οὖν αὐτῷ μὲν οὐκ ἂν σκοποίη, τοῖς δ’ ἀρχομένοις· ὁ γὰρ μὴ τοιοῦτος κληρωτὸς ἄν τις εἴη βασιλεύς. Ἡ δὲ τυραννὶς ἐξ ἐναντίας ταύτῃ· τὸ γὰρ ἑαυτῷ ἀγαθὸν διώκει. Καὶ φανερώτερον ὑπὸ ταύτης ὅτι χειρίστη· κάκιστον γὰρ τὸ ἐναντίον 





τῷ βελτίστῳ. (= η τυραννία αποτελεί παρέκκλιση της βασιλείας: και τα δύο είναι πολιτεύματα, όπου την εξουσία ασκεί ένα πρό­σωπο, αλλά παρουσιάζουν πολλές διαφορές μεταξύ τους. Γιατί ο τύραννος α­ποσκοπεί στο προσωπικό του συμφέρον, ενώ ο βασιλιάς στο συμφέρον των υπηκόων του. Γιατί δεν μπορεί να είναι βασιλιάς αυτός που δεν είναι αυτάρ­κης και δεν υπερέχει των άλλων σε όλα τα αγαθά· ένας τέτοιου είδους άν­θρωπος δεν έχει ανάγκη από τίποτε· δε θα έχει επομένως στόχο το δικό του συμφέρον αλλά των υπηκόων του: γιατί κάποιος που δεν έχει τα παραπάνω χαρακτηριστικά μπορεί να γίνει βασιλιάς με κλήρο. Η τυραννία όμως βρίσκε­ται στο αντίθετο άκρο της βασιλείας· γιατί ο τύραννος επιδιώκει το προσω­πικό του συμφέρον. Και είναι πρόδηλο ότι η τυραννία είναι το χειρότερο πο­λίτευμα, εφόσον το χειρότερο είναι το αντίθετο του καλύτερου.)

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΕΚΘΕΣΗ Γ ΛΥΚΕΙΟΥ ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΚΡΙΤΗΡΙΟ 2

ΕΚΘΕΣΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΣΥΝΕΞΕΤΑΣΗ ΟΔΗΓΙΕΣ ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ