ΣΕΝΑΡΙΟ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ


ΣΕΝΑΡΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ  ( Αρχαία Ελληνική Γλώσσα, Ξενοφώντος Ελληνικά)

Τίτλος : « Το καθεστώς των Τριάκοντα στην Αθήνα και η Δίκη του Θηραμένη»

Η ιδέα του σεναρίου

Το πρόβλημα: Το μάθημα των αρχαίων ελληνικών παρουσιάζει μία σειρά από προβλήματα, καθώς οι μαθητές δεν είναι συνήθως εξοικειωμένοι με την αρχαία ελληνική γλώσσα και η γνώση τους είναι αποσπασματική, ελλιπής και επιφανειακή. Οι δυσκολίες είναι ιδιαίτερα αισθητές στην Α’ τάξη λυκείου, καθώς οι μαθητές, προερχόμενοι από διαφορετικά σχολεία, έχουν καλύψει διαφορετική ύλη και γενικά στο γυμνάσιο δεν υπάρχει το συνεχές αρχαίο κείμενο και οι δυνατότητες που αυτό δίνει για νοηματική επεξεργασία. Επιπλέον, ο αρχαίος ελληνικός κόσμος έχει καταγραφεί στη συνείδηση των μαθητών ως είδος περισσότερο «μουσειακό», αφού τους είναι κάτι μακρινό και έξω από την καθημερινότητά τους, και για τους περισσότερους ανιαρό και δυσνόητο.
Κρίνεται λοιπόν χρήσιμο να γίνει μια διαφορετική προσέγγιση του κειμένου του Ξενοφώντα, με τη χρήση τεχνολογικών μέσων, ώστε να κεντριστεί το ενδιαφέρον των μαθητών και να ανακαλύψουν οι ίδιοι όσα ο ιστορικός αποκαλύπτει για την εποχή του. Επίσης, το συγκεκριμένο απόσπασμα των Ελληνικών του Ξενοφώντα δεν αντιμετωπίζεται ως μεμονωμένο κείμενο, αλλά συνδέεται με το προηγούμενο απόσπασμα καθώς και με άλλο σύγχρονό του κείμενο, για βαθύτερη κατανόηση μιας σημαντικής ταραγμένης ιστορικής περιόδου. Ειδικότερα η συγκεκριμένη ενότητα αναφέρεται  και σε μια αμφιλεγόμενη ιστορική προσωπικότητα, το Θηραμένη, που μέσω του σεναρίου οι μαθητές θα προσεγγίσουν από διάφορες οπτικές γωνίες.

Τάξη: Α’ λυκείου

Αριθμός μαθητών : 22
Γνωστικό αντικείμενο:  Αρχαία Ελληνικά.
Διδακτική Ενότητα: Ξενοφώντος Ελληνικά, Β.2, Κεφ.3, §50-56
Διδακτικά αντικείμενα (Εμπλεκόμενα μαθήματα): Ιστορία της αρχαίας Ελλάδας (για τις ιστορικές πληροφορίες που σχετίζονται με την εποχή του κειμένου), Νέα ελληνική γλώσσα (εφ’όσον ζητείται από τους μαθητές να συντάξουν κείμενα διαφόρων ειδών), Πληροφορική (αφού οι ομάδες θα εργαστούν και θα παρουσιάσουν τα  αποτελέσματα των εργασιών τους σε excel, word, power- point).
Τόπος διεξαγωγής του μαθήματος: Αίθουσα διδασκαλίας, Εργαστήριο Πληροφορικής.
Ενδεικτικός απαιτούμενος χρόνος:  Τέσσερις (04) διδακτικές ώρες .
Κύριοι στόχοι:
α. Γνωστικοί-μαθησιακοί

- Η γνωριμία μιας  σημαντικής ιστορικής περιόδου της αρχαίας αθηναϊκής –και ελληνικής-ιστορίας, μέσα από το αρχαίο κείμενο του Ξενοφώντα. Ειδικότερα, η κατανόηση της κατάστασης που επικρατεί στην ηττημένη Αθήνα μετά τον Πελοπ. πόλεμο.
-Η κατανόηση της λειτουργίας των πολιτευμάτων, μέσω της βιωματικής προσέγγισης του καθεστώτος των Τριάκοντα.
-Η εξοικείωση με την αρχαία ελληνική γλώσσα.
-Η προσέγγιση της αμφιλεγόμενης προσωπικότητας του Θηραμένη.
-Η εξάσκηση στην παραγωγή διαφόρων κειμενικών ειδών (προσχεδιασμένο λόγο, ημερολόγιο, δοκίμιο).
-Η εξάσκηση στο να διακρίνουν το φανερό από το λανθάνον νόημα.
-Η εξοικείωση με το δικανικό λόγο και τη χρήση επιχειρημάτων.

β. Παιδαγωγικοί     
                    -Εξοικείωση των μαθητών με τη διαθεματική προσέγγιση των μαθημάτων.
      -Εμπειρία των μαθητών στη διερεύνηση και  την αξιοποίηση ιστορικού υλικού.
      -Αξιολόγηση  των πληροφοριών που παρέχουν οι δικτυακοί τόποι.
      -Καλλιέργεια του πνεύματος συνεργασίας .
                   -Ανάληψη από τους μαθητές ενεργού ρόλου στη διαδικασία της μάθησης.
                   -Οικοδόμηση της γνώσης μέσω της ανακάλυψης – διερεύνησης.
                   -Άσκηση στη συνεργατική παραγωγή λόγου.
                 γ. Τεχνολογικοί
      -Συνειδητοποίηση της χρησιμότητας των ΤΠΕ στη μαθησιακή διαδικασία.   
      -Προώθηση τεχνολογικού  εγγραμματισμού
      -Γνωριμία με επιλεγμένους δικτυακούς τόπους χρήσιμους για το μάθημα των αρχαίων ελληνικών, εύρεση και αξιολόγησή τους .
      -Ικανότητα αναζήτησης πληροφοριών στο διαδίκτυο.
                  -Άσκηση στη χρήση του Επεξεργαστή κειμένου και των υπολογιστικών φύλλων, για την αποθήκευση του υλικού και τη συμπλήρωση των φύλλων εργασίας .
                   -Άσκηση στη χρήση του λογισμικού παρουσίασης (Power Point).

Απαραίτητο Υλικό: ( έντυπο και ηλεκτρονικό)
Α. Πηγές:
-Σχολικό εγχειρίδιο με το αρχαίο κείμενο
- Σχολικό εγχειρίδιο με τη μετάφραση του κειμένου
-Σημειώσεις των μαθητών χειρόγραφες, που θα έχουν συνταχθεί στην 1η διδ.ώρα του σεναρίου,
-Διαδίκτυο (συνδέσεις με ιστοσελίδες:  1.http://www.greek-language.gr ,2.    http://www.ime.gr , 3. http://www. Wikipedia.org,  4. http://www.pireasweb.gr/history/democ_gr.htm,) μέσα στο Εργαστήριο Πληροφορικής
Β. Λογισμικά:
-Τα λογισμικά word, excel, power-point  (με χρήση των ηλ. υπολογιστών του σχολικού εργαστηρίου).

Προαπαιτούμενες γνώσεις (ή δεξιότητες) 
Για την επιτυχή υλοποίηση αυτού του σεναρίου οι μαθητές προαπαιτείται να είναι εξοικειωμένοι με:
-το ιστορικό πλαίσιο των γεγονότων της συγκεκριμένης ενότητας,
-το περιεχόμενο των §50-56, που θα έχουν ήδη μελετηθεί και εξομαλυνθεί γλωσσικά σε προηγούμενο διδακτικό δίωρο,
      -την ικανότητα χειρισμού του Η/Υ (αναζήτηση στο διαδίκτυο, αποθήκευση πληροφοριών σε υπολογιστικά φύλλα ή σε αρχείο κειμένου, επεξεργασία κειμένου, χρήση λογισμικού παρουσίασης).

Προσδοκώμενη διαδικασία μάθησης
Α. Ως προς το γνωστικό  αντικείμενο

Σε επίπεδο θεωριών μάθησης, το συγκεκριμένο σενάριο στηρίζεται στην εποικοδομιστική γνωστική προσέγγιση. Οι παιδαγωγικές αρχές που το στηρίζουν είναι αυτές της συνεργατικής, ανακαλυπτικής-διερευνητικής μάθησης. Οι μαθητές, εργαζόμενοι σε ομάδες, οδηγούνται στη γνώση μέσω της έρευνας και της συνεργασίας, υποστηριζόμενοι και καθοδηγούμενοι από τον εκπαιδευτικό, όπου κρίνεται αναγκαίο. Ακολουθείται επίσης μέθοδος κειμενοκεντρική, αφού η γλώσσα του αρχαίου κειμένου δεν αντιμετωπίζεται απομονωμένη από το περιεχόμενό του, αλλά ως φορέας του.

Β. Ως προς το ρόλο των τεχνολογικών εργαλείων

Τα τεχνολογικά εργαλεία διευκολύνουν την αναζήτηση και συγκέντρωση υλικού από τους μαθητές, τους δίνουν τη δυνατότητα να ερευνήσουν, τους κινούν το ενδιαφέρον και προκαλούν την ενεργό συμμετοχή όλων.


Πορεία/Οργάνωση  διδασκαλίας:

Η μορφή διδασκαλίας που επιλέγεται είναι η ομαδοσυνεργατική καθώς και το παιχνίδι ρόλων. Στο πλαίσιο της ομάδας οι μαθητές αναλαμβάνουν ρόλους και μαθαίνουν να συνεργάζονται για την επίτευξη του κοινού στόχου της ομάδας. Επίσης, μέσω της ανάληψης ρόλων, οι μαθητές καλούνται να δουν τα συγκεκριμένα γεγονότα υπό διαφορετικές οπτικές γωνίες.
Ο εκπαιδευτικός οργανώνει τις ομάδες των μαθητών με κριτήριο τις προσωπικές σχέσεις των μαθητών, τα ενδιαφέροντά τους και τις δεξιότητές τους στη χρήση της υπολογιστικής τεχνολογίας. Τα φύλλα εργασίας έχουν δομηθεί από τον εκπαιδευτικό σύμφωνα με τις αρχές της ανακαλυπτικής μάθησης.
Δημιουργείται έτσι ένα νέο μαθητοκεντρικό  μαθησιακό περιβάλλον, στο οποίο μεταβάλλεται ο ρόλος τόσο του εκπαιδευτικού όσο και του μαθητή. Ο δάσκαλος δεν λειτουργεί ως ο αυθεντικός φορέας της γνώσης, αλλά διευκολύνει τη συνεργασία, σχεδιάζει το περιβάλλον μάθησης, έχει ρόλο υποστηρικτικό, αφήνει τους μαθητές να ανακαλύψουν και να δημιουργήσουν.Από την άλλη μεριά, ο μαθητής  δεν λειτουργεί ως παθητικός δέκτης γνώσεων. Αντίθετα, αποτελεί μέλος ομάδας, αλληλεπιδρά, αναλαμβάνει πρωτοβουλίες, ανακαλύπτει σταδιακά τη γνώση και αισθάνεται ικανοποίηση και ασφάλεια γι΄αυτό, χρησιμοποιεί τη φαντασία του.

Πορεία διδασκαλίας
1η φάση: Αφόρμηση: Την 1η διδακτική ώρα, μέσα στη σχολική τάξη,  θα γίνει ανακεφαλαίωση των γεγονότων, που αναφέρονται στις §50-56 και που ήδη γνωρίζουν οι μαθητές, και σύνδεσή τους με τις §11-16 καθώς και την περίληψη του σχολικού εγχειριδίου,σελ.85.
 Στη συνέχεια θα κληθούν να εκπονήσουν σχεδιάγραμμα με τα κύρια σημεία του περιεχομένου  των §50-56.
2η φάση: Τη 2η και 3η διδακτική ώρα μέσα στο εργαστήριο πληροφορικής: ανακοίνωση στους μαθητές του θέματος που θα διαπραγματευθούν. Οι μαθητές χωρίζονται σε πέντε ομάδες των τεσσάρων-πέντε ατόμων. Ορίζεται ένας εκπρόσωπος για κάθε ομάδα.
Ο εκπαιδευτικός ενημερώνει τους μαθητές για τη συνεργασία σε ομάδες και για την παρουσίαση των εργασιών τους στην ολομέλεια.
Ανατίθενται τα φύλλα εργασίας στις ομάδες. Μέσα από αυτά οι μαθητές καλούνται να διερευνήσουν το κείμενο καθώς και επιλεγμένες ιστοσελίδες και να υποδυθούν ρόλους, προκειμένου να προσεγγίσουν  πολύπλευρα το Θηραμένη και την εποχή του.
3η φάση: Την 4η διδακτική ώρα οι ομάδες παρουσιάζουν στην ολομέλεια τα αποτελέσματα των εργασιών τους και η ολομέλεια καλείται να πάρει θέση, να ‘ψηφίσει’, αθωώνοντας ή καταδικάζοντας  το Θηραμένη. Κατά το τελευταίο δεκάλεπτο θα τους δοθεί σύντομο ερωτηματολόγιο κλειστού τύπου, προκειμένου να αξιολογήσουν τη διαδικασία πραγματοποίησής του.

Υλοποίηση του Σεναρίου:
 1η διδακτική ώρα:

Στη σχολική τάξη ο εκπαιδευτικός καλεί τους μαθητές να εκπονήσουν σε ολομέλεια σχεδιάγραμμα του περιεχομένου των § 50-56, στηριζόμενοι στο κείμενο του σχολικού τους εγχειριδίου και απομονώνοντας φράσεις από αυτό. Εφ’όσον οι μαθητές ήδη γνωρίζουν το περιεχόμενο του αποσπάσματος, θα πρέπει να απομονώσουν από το κείμενο τις φράσεις-κλειδιά που δηλώνουν τα κύρια σημεία του. Οι φράσεις καταγράφονται στον πίνακα από τον εκπαιδευτικό και οι μαθητές τις σημειώνουν στο τετράδιό τους, έτσι ώστε να προκύψει μια ‘περίληψη’ του αποσπάσματος. Με αυτό τον τρόπο γίνεται μια ανακεφαλαίωση των γεγονότων, υπενθύμισή τους στους μαθητές και αφόρμηση για την περαιτέρω επεξεργασία.

2η διδακτική ώρα:

Στο εργαστήριο πληροφορικής οι μαθητές χωρίζονται σε 3 ομάδες των τεσσάρων ατόμων και δύο των πέντε. Ο εκπαιδευτικός μοιράζει φωτοτυπημένα ανά ομάδα τα φύλλα εργασίας και εξηγεί ότι ο στόχος της κάθε ομάδας είναι να μελετήσει τα γεγονότα ή/και το Θηραμένη από άλλη οπτική γωνία, ώστε κατά την 4η διδ.ώρα η ολομέλεια να πάρει θέση υπέρ ή κατά του κατηγορούμενου. Τους ανακοινώνεται επίσης ότι κατά το τέλος της διαδικασίας θα αξιολογήσουν τις ομάδες του και το σενάριο.
Τα φύλλα εργασίας προβλέπουν ότι κάθε ομάδα αναλαμβάνει ένα ρόλο, καλείται να κάνει διερεύνηση πηγών και του κειμένου μέσα από συγκεκριμένες,  υποδεικνυόμενες ιστοσελίδες και να παραγάγει συγκεκριμένο έργο, που θα παρουσιαστεί στην ολομέλεια.

3η διδακτική ώρα:
 Οι μαθητές συνεχίζουν να εργάζονται στο εργαστήριο πληροφορικής για την ολοκλήρωση  των φύλλων εργασίας.

4η διδακτική ώρα:

Στη σχολική τάξη με έναν υπολογιστή και ένα προβολικό μηχάνημα/ ή στο σχολικό εργαστήριο : Ο εκπρόσωπος κάθε ομάδας παρουσιάζει τα αποτελέσματα στην ολομέλεια. Η τάξη, υποδυόμενη το ρόλο των Αθηναίων πολιτών, ψηφίζουν υπέρ ή κατά του Θηραμένη. Οι μαθητές απαντούν ερωτηματολόγιο αξιολόγησης.


                                        ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ


ΟΜΑΔΑ ΠΡΩΤΗ:

Είσαστε φιλόλογοι της σύγχρονης εποχής, μελετητές του έργου του Ξενοφώντα. Χωρίζεστε σε δύο υποομάδες.
1η υποομάδα: Εξετάζετε το λόγο του Κριτία (§51) ως τυπικό δείγμα της γλώσσας της εξουσίας, με στόχο να διακρίνετε το φανερό από το λανθάνον νόημα.
Βήματα:
1.Ανοίγετε ένα υπολογιστικό φύλλο (excel) με όνομα «η γλώσσα της εξουσίας».
2.Ανοίγετε ένα έγγραφο του word με όνομα «Κριτίας».
3.Μεταβαίνετε στην ιστοσελίδα:
 www.greek-language.gr  >αρχαία ελληνική > εργαλεία > σώματα κειμένων > κατάλογος κειμένων > Αττική πεζογραφία > Ξενοφών > Ελληνικά, 2.3.51. Επιλέγετε και αντιγράφετε μόνο την § 51 (από το πρωτότυπο) στο έγγραφο «Κριτίας». Στη συνέχεια ανοίγετε τη μετάφραση του Ρ. Ρούφου επάνω δεξιά από το κείμενο, επιλέγετε και αντιγράφετε στο έγγραφο «Κριτίας» τη μετάφραση της § 51.
4.Μικραίνετε το πλάτος των παραπάνω κειμένων χωρίζοντας με enter τις σειρές, ώστε να χωρούν σε ένα κελί του excel. Γράφετε στη στήλη Α του excel που δημιουργήσατε  τον τίτλο: «Φανερό νόημα» και από κάτω αντιγράφετε το μεταφρασμένο κείμενο που έχετε αποθηκεύσει στον «Κριτία».  Δίπλα, στη στήλη Β του ίδιου υπολογιστικού φύλλου, αντιγράψτε το αρχαίο κείμενο. Στη στήλη γράφετε τίτλο: «Το κείμενο». Στη στήλη C προσπαθήστε μία ‘άλλη’ μετάφραση-ανάγνωση του αρχαίου κειμένου, που να εκφράζει ωμά και ξεκάθαρα τις σκέψεις και επιδιώξεις του Κριτία. Γράφετε τίτλο: «Λανθάνον νόημα» και από κάτω γράφετε τι νομίζετε ότι κρύβεται πίσω από τα παραπλανητικά ωραία του λόγια. (Να λάβετε υπ’όψιν σας όσα γνωρίζετε για το χαρακτήρα του, σελ.80-81 του σχολ.εγχειριδίου).

2η υποομάδα:

Ως φιλόλογοι εξετάζετε τα επιχειρήματα του Θηραμένη στις §52-53 προκειμένου να κερδίσει την εύνοια της Βουλής.
 Ιδιαίτερα παρατηρείτε τη χρήση προσωπικών και κτητικών αντωνυμιών.
 Βήματα:
1. Ανοίγετε ένα έγγραφο του word με όνομα «Θηραμένης».
2.Μεταβαίνετε στην ιστοσελίδα:
 www.greek-language.gr  >αρχαία ελληνική > εργαλεία > σώματα κειμένων > κατάλογος κειμένων > Αττική πεζογραφία > Ξενοφών > Ελληνικά, 2.3.52-53. Επιλέγετε και αντιγράφετε μόνο τις§ 52-53  (από το πρωτότυπο) στο έγγραφο που ανοίξατε.
3.Αναζητάτε στο αρχαίο κείμενο τις προσωπικές και κτητικές αντωνυμίες και τις υπογραμμίζετε. (Μαζί με τους συνδέσμους που πιθανόν τις συνδέουν μεταξύ τους).
4.Παρατηρείστε σε τι πρόσωπο είναι οι αντωνυμίες που χρησιμοποιεί.
5.Ανοίξτε ένα άλλο έγγραφο του word με όνομα « επιχειρήματα». Γράψτε ένα κείμενο όπου να εκθέτετε τις απόψεις σας για το λόγο που ο Θηραμένης χρησιμοποιεί τις συγκεκριμένες  αντωνυμίες. Τι προσπαθεί να πετύχει με τα συγκεκριμένα πρόσωπα; Να χαρακτηρίσετε τα επιχειρήματά του.




ΟΜΑΔΑ ΔΕΥΤΕΡΗ:

Υποθέστε ότι είσαστε Αθηναίος ιστορικός, άκρος ολιγαρχικός, υποστηρικτής των Τριάκοντα. Μελετάτε τη δίκη του Θηραμένη και δημοσιεύετε μια ιστορική μελέτη όπου περιγράφετε τα γεγονότα. Στόχος σας είναι μέσα από την περιγραφή της να υποστηρίξετε το τυραννικό καθεστώς των Τριάκοντα, να δικαιολογήσετε τον Κριτία για τις ενέργειές του και να δείξετε ότι ο Θηραμένης φέρθηκε προδοτικά για το καθεστώς και ήταν σωστό να θανατωθεί.
Βήματα που θα ακολουθήσετε:
1.Ανοίγετε έγγραφο word με όνομα «η δίκη». Μεταβαίνετε στην ιστοσελίδα:
 www.greek-language.gr  >αρχαία ελληνική > εργαλεία > σώματα κειμένων > κατάλογος κειμένων > Αττική πεζογραφία > Ξενοφών > Ελληνικά, 2.3.35-2.3.49. Στη συνέχεια ανοίγετε τη μετάφραση του Ρ. Ρούφου επάνω δεξιά από το κείμενο, την επιλέγετε και την αντιγράφετε στο έγγραφο «η δίκη» , που έχετε ήδη δημιουργήσει.
2.Κατά τον ίδιο τρόπο εργαζόμενοι αντιγράφετε στο ίδιο έγγραφο από την παραπάνω ιστοσελίδα  ( Ξενοφών, Ελληνικά) το απόσπασμα 2.3.50-56 από μετάφραση (το απόσπασμα του σχολικού εγχειριδίου), ώστε να έχετε την απολογία του Θηραμένη και την εξέλιξη της δίκης σε συνεχές κείμενο και να διευκολυνθείτε στην παρουσίασή της.
3.Ανοίγετε ένα άλλο έγγραφο του word με όνομα «ιστορική μελέτη». Σε αυτό γράφετε το μελέτη σας για τη δίκη.
4.Δημιουργείτε ένα Φάκελο με όνομα «ολιγαρχικοί». Σε αυτό μεταφέρετε τα δύο παραπάνω έγγραφα που δημιουργήσατε.



ΟΜΑΔΑ ΤΡΙΤΗ:
Είστε σύγχρονοι ιστορικοί και κάνετε μία μελέτη για τα πολιτεύματα. Μελετάτε το συγκεκριμένο απόσπασμα του Ξενοφώντα για να διαπιστώσετε ποιες αυθαιρεσίες έκαναν οι Τριάκοντα και πώς διαστρέβλωσαν τους δημοκρατικούς θεσμούς.
Βήματα:

1.Ανοίξτε ένα έγγραφο του word με όνομα :«πολιτεύματα».
2.Συνδεθείτε με τη ηλ.διεύθυνση: www.ime.gr/chronos/05/gr/politics/index_300html . Αναζητήστε πληροφορίες για την εκτροπή της αθηναϊκής δημοκρατίας από τους τυράννους και αντιγράψτε τις στο έγγραφό σας.
3.Συνδεθείτε με  την ιστοσελίδα:  http://www.pireasweb.gr/history/democ_gr.htm) , όπου θα βρείτε πληροφορίες για την αθηναϊκή δημοκρατία (από τα Ιστορικά της Ελευθεροτυπίας, 6-4-2000). Αναζητήστε στοιχεία για την οργάνωση των εξουσιών, τις αρμοδιότητες της Βουλής, τις δικαστικές αρχές. Αντιγράψτε ό,τι θεωρείτε χρήσιμο στο έγγραφό σας «πολιτεύματα».
4.Συμβουλευτείτε τη σημείωση §11 σελ.82 του σχολικού εγχειριδίου και τις §50-56 από τα Ελληνικά του Ξενοφώντα.
5.Αφού έχετε συγκεντρώσει όλο το απαραίτητο υλικό, να καταγράψετε επιγραμματικά σε ένα power-point  τις δημοκρατικές αρχές που καταπάτησαν οι Τριάκοντα και τις αυθαιρεσίες τους, σύμφωνα με τις §50-56.


ΟΜΑΔΑ ΤΕΤΑΡΤΗ:

Είστε ο Λυσίας, μέτοικος, που η οικογένεια και η περιουσία του καταστράφηκαν από τους Τριάκοντα. Κατά τη δίκη του Θηραμένη παίρνετε το λόγο ως κατήγορος και απευθυνόμενος στους βουλευτές προσπαθείτε να τους πείσετε ότι του αξίζει να θανατωθεί. Ως επιχείρημα χρησιμοποιείτε και το θετικό ρόλο που παίζουν  οι μέτοικοι στην Αθήνα και την αδικία που διεπράχθη εις βάρος τους.
Τα βήματα:
1.Δημιουργείστε έγγραφο word με όνομα «πληροφορίες».
2.Συνδεθείτε με την ιστοσελίδα: www.ime.gr/chronos/gr  > ελληνική ιστορία > αρχαιότητα > κλασσική περίοδος > Αθήνα > κοινωνία. Αναζητείστε τη θερμή λέξη ‘μέτοικοι’, ανοίξτε τις σχετικές πληροφορίες, αντιγράψτε τις στο παραπάνω έγγραφο.
      3.Συνδεθείτε με την ιστοσελίδα: www.greek-language.gr > >αρχαία ελληνική > εργαλεία > σώματα κειμένων > κατάλογος κειμένων > Αττική πεζογραφία >  Λυσίας > Κατά Ερατοσθένους > προοίμιο. Επιλέξτε τη μετάφραση του αποσπάσματος, και αντιγράψτε την στις «πληροφορίες».
4. Κατά τον ίδιο τρόπο εργαζόμενοι αντιγράφετε στις «πληροφορίες» από την παραπάνω  ιστοσελίδα (Λυσίας,Κατά Ερατοσθένους ) τις § 62-74 από μετάφραση .
5.Ανοίγετε άλλο έγγραφο του word με όνομα «Κατηγορία». Στηριζόμενοι στις πληροφορίες που έχετε συγκεντρώσει καθώς και στην περίληψη της σελ. 85 του σχολικού εγχειριδίου γράφετε σε αυτό το λόγο που θα εκφωνήσετε στο δικαστήριο.
6.Δημιουργείτε φάκελο με όνομα «Λυσίας», στον οποίο μεταφέρετε τα δύο έγγραφα που δημιουργήσατε.


ΟΜΑΔΑ ΠΕΜΠΤΗ

Είστε ολιγαρχικός Αθηναίος βουλευτής, που παρακολουθεί τη δίκη του Θηραμένη. Ανήκετε σε αυτούς που τον είδαν με συμπάθεια μετά την απολογία του και θα τον αθωώνατε, αλλά δε σας δόθηκε η ευκαιρία. Φοβηθήκατε να εκφράσετε τη γνώμη σας βλέποντας τους παρακρατικούς με τα μαχαίρια. Μετά την καταδίκη του επιστρέφετε στο σπίτι σας και καταγράφετε στο προσωπικό σας ημερολόγιο τα γεγονότα, τις σκέψεις σας και τα συναισθήματά σας κατά τη δίκη.
Βήματα:
1.Ανοίγετε έγγραφο word με όνομα «η δίκη». Μεταβαίνετε στην ιστοσελίδα:
 www.greek-language.gr  >αρχαία ελληνική > εργαλεία > σώματα κειμένων > κατάλογος κειμένων > Αττική πεζογραφία > Ξενοφών > Ελληνικά, 2.3.35-2.3.49. Στη συνέχεια ανοίγετε τη μετάφραση του Ρ. Ρούφου επάνω δεξιά από το κείμενο, την επιλέγετε και την αντιγράφετε στο έγγραφο «η δίκη» , που έχετε ήδη δημιουργήσει.
2.Κατά τον ίδιο τρόπο εργαζόμενοι αντιγράφετε στο ίδιο έγγραφο από την παραπάνω ιστοσελίδα  ( Ξενοφών, Ελληνικά) το απόσπασμα 2.3.50-56 από μετάφραση (το απόσπασμα του σχολικού εγχειριδίου), ώστε να έχετε την απολογία του Θηραμένη και την εξέλιξη της δίκης σε συνεχές κείμενο .
3.Ανοίγετε ένα άλλο έγγραφο του word, με όνομα « Ημερολόγιο». Εκεί καταγράφετε τις σκέψεις σας για τη δίκη.
4.Δημιουργείτε φάκελο με όνομα «Βουλευτής». Μεταφέρετε εκεί τα έγγραφα που δημιουργήσατε.





Κατά την Τρίτη και τελευταία φάση του σεναρίου (προβλεπόμενη 4η διδακτική ώρα), οι μαθητές θα παρουσιάσουν στην ολομέλεια τα αποτελέσματα των ομαδικών τους εργασιών. Στη συνέχεια, θα κληθούν να ψηφίσουν, ως Αθηναίοι βουλευτές, για να αθωώσουν ή να καταδικάσουν το Θηραμένη. Στο τελευταίο δεκάλεπτο θα τους δοθεί το ακόλουθο ερωτηματολόγιο:

                                 ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ

                                                                                        Καθόλου       Λίγο        Αρκετά       Πολύ

1.Πόσο σαφής ήταν ο στόχος και  το
έργο  της ομάδας σας;
2.Θεωρείτε ότι ήταν ικανοποιητικές οι οδηγίες
που σας δόθηκαν;
3.Είστε ικανοποιημένοι από την καθοδήγηση
του καθηγητή σας;
4.Πόσο δύσκολη σας φάνηκε η δραστηριότητα
που ανέλαβε η ομάδα σας;
             5. Πόσο ενδιαφέρουσα σας φάνηκε η δραστη-
             ριότητα; 
             6. Θεωρείτε ότι σας βοήθησε να κατανοήσετε
             το κείμενο;
             7.Κατά πόσο πιστεύετε ότι επιτύχατε το στόχο
            σας;
             8.Εργαστήκατε όλοι στην ομάδα σας;
             9.Πόσο καλή ήταν η μεταξύ σας συνεργασία;                                                                             







Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΕΚΘΕΣΗ Γ ΛΥΚΕΙΟΥ ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΚΡΙΤΗΡΙΟ 2

ΕΚΘΕΣΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΣΥΝΕΞΕΤΑΣΗ ΟΔΗΓΙΕΣ ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ