ΕΚΘΕΣΗ Γ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΕΥΡΩΠΗ ΚΑΙ ΝΕΟΙ
Είστε μέλος του κοινοβουλίου των νέων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σε
μια συζήτηση για το μέλλον της Ευρώπης να αναφερθείτε στο πώς οραματίζεστε το
χαρακτήρα και τους στόχους της.
·
Να στηρίζεται στις αρχές:
-
της αλληλεγγύης, της συνοχής,
της κοινωνικής δικαιοσύνης
-
της δημοκρατικότητας, του
σεβασμού των ατομικών δικαιωμάτων και των αρχών της πολιτισμικής σύνθεσης των
κοινωνιών
-
της αποκέντρωσης στη λήψη των
αποφάσεων (με ενεργό συμμετοχή του Ευρωπαίου πολίτη).
·
Δίχως την αναβίωση του
εθνικισμού, την επανεμφάνιση της ξενοφοβίας και του ρατσισμού.
·
Να στοχεύει σε μια ανάπτυξη με
ανθρωποκεντρική διάσταση, δίχως τεχνοκρατική αντίληψη, με σεβασμό στην ποιότητα
ζωής, το φυσικό περιβάλλον και την ενίσχυση του κράτους πρόνοιας.
·
Με ισομερή ανάπτυξη όλων των
περιοχών της.
·
Με ενδυνάμωση των θεσμών μιας
ισότιμης (πολιτικής, οικονομικής, πολιτιστικής κ.α.) συνεργασίας, δίχως
ηγεμονισμούς των ισχυρών χωρών.
·
Με ειρηνικές πρωτοβουλίες για
την κατάπαυση των εστιών πολέμου σ’ όλα τα μέρη της γης και την παγίωση της
ειρήνης.
·
Μια Ευρώπη που θα στοχεύει
στην ανάπτυξη σχέσεων φιλίας και συνεργασίας με όλες τις χώρες, ομάδες χωρών
και οργανισμούς, με σκοπό την προαγωγή της σταθερότητας, της ευημερίας, της
ειρήνης.
·
Μια ενοποιημένη Ευρώπη που δε
θα αποκλείει, με στενά οικονομίστικα κριτήρια, τις αδύναμες χώρες από τους
θεσμούς της.
Τι
πιστεύετε ότι θα κερδίσετε από τη συμμετοχή σας σε ένα Ευρωπαϊκό Εκπαιδευτικό
πρόγραμμα, που μπορεί να συμβάλει στη γνωριμία και τη γόνιμη συνεργασία της
Ευρωπαϊκής Ένωσης; Να γράψετε τις σκέψεις σας για τα Κοινοτικά εκπαιδευτικά
προγράμματα σε ένα άρθρο που πρόκειται να δημοσιευτεί στην εφημερίδα του
σχολείου σας.
Είναι γνωστό σε όλους μας ότι πολλά στοιχεία της
ζωής μας θα επαναπροσδιοριστούν με βάση την ένταξή μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Με
αφετηρία το δεδομένο αυτό, θα θέλαμε στο άρθρο να διασαφηνίσουμε το σημαντικό ρόλο
των κοινοτικών προγραμμάτων, που συμβάλλουν σε μια πολυπολιτισμική εκπαίδευση,
όσο και τις προσδοκίες των Ελλήνων μαθητών από τη συμμετοχή τους στα Ευρωπαϊκά
Εκπαιδευτικά προγράμματα «ανταλλαγής» μαθητών για ορισμένο διάστημα.
Σίγουρα πρωταρχικός στόχος των κοινοτικών αυτών
προγραμμάτων είναι η κουλτούρα, η θρησκεία, τα ήθη και τα έθιμα των λαών να
γίνουν γνωστά στους μαθητές, όχι μόνο με τρόπο στεγανό, αλλά καινοτόμο και
ζωντανό. Στην υλοποίησή τους συμβάλλουν και άλλες προσπάθειες που γίνονται απο
την Ευρωπαϊκή Ένωση. Είναι γνωστό άλλωστε πως μόνο με τη συνεργασία και την
επαφή των νέων θα προαχθούν τα ιδεώδη της δημοκρατίας, της ειρήνης, της
κοινοτικής δικαιοσύνης και του σεβασμού στη διαφορά. Έτσι εμείς οι μαθητές θα
καλλιεργήσουμε φιλικές σχέσεις και βασισμένοι στην αρετή της ανεκτικότητας θα
διαμορφώσουμε ευρωπαϊκή συνείδηση.
Οι επαφές αυτές με τους μαθητές άλλων χωρών στόχο
έχουν το γενικό επανακαθορισμό της εσωτερικής δομής και την εκ νέου οργάνωση
του θεσμού της εκπαίδευσης. Όλα τα θετικά στοιχεία του εκπαιδευτικού συστήματος
των άλλων χωρών θα μπορούσαν να μεταφερθούν στον ελλαδικό χώρο, διασώζοντας και
εκτιμώντας εκ νέου κάθε θετικό στοιχείο της εκπαίδευσής μας.
Αναμφίβολα είναι επιθυμητό το να επισκέπτεται
κάποιος μια χώρα. Γνωρίζει τον πολιτισμό, τα έθιμα, τις συνύθειες και
επικοινωνεί με τους ανθρώπους της. Αυτό θα αποτελούσε για τους Έλληνες μαθητές
ένα θέλγητρο, ένα επαρκές κίνητρο για την εκμάθηση ξένων γλωσσών που σήμερα
θεωρείται απαραίτητο εφόδιο του νέου. Με την ανταλλαγή των μαθητών, η εκμάθησή
τους θα αποκτούσε άλλο νόημα και δεν θα ήταν ένα μάθημα στατικό, προορισμένο
για να αποτελέσει αντικείμενο εξέτασης.
Και κάτι πιο σημαντικό! Αν λάβουμε υπόψη ότι
είμαστε μικρός λαός, κατανοούμε ότι η επίσκεψη σε ξένες χώρες θα μπορούσε να
έχει ως στόχο την προβολή της χώρας μας και του πολιτισμού της στις ευρωπαϊκές
χώρες. Οι Έλληνες θα μπορούσαν να μεταφέρουν στους Ευρωπαίους συμμαθητές τους
την αξία της ελληνικής λογοτεχνίας, της γλώσσας και γενικότερα του πολιτισμού
μας. Η παρουσίασή του στους αλλοεθνείς θα μπορούσε να συνιστά έναν εύσχημο
τρόπο πυροδότησης του ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος προς αυτόν. Με ευέλικτο τρόπο θα
πρέπει ο ελληνικός πολιτισμός, το λίκνο του ευρωπαϊκού, να λάβει τη θέση που
του αρμόζει. Οι συμμαθητές μας θα μπορούσαν να δείξουν ενδιαφέρον για τη γλώσσα
μας και την ιστορία μας.
Ας μην ξεχνάμε άλλωστε ότι η Ευρώπη, με την άρση
των εσωτερικών συνόρων αποτελεί την πατρίδα μας. Αυτό δε σημαίνει βέβαια την
κατάργηση της πολιτιστικής και γλωσσικής ποικιλομορφίας. Αντίθετα, η διαφύλαξη
αυτών και η ουσιαστική επικοινωνία με άλλα έθνη θα οδηγήσει στη δημιουργία ενός
υγιούς κοσμοπολιτισμού. Αυτός θα αποτελέσει τη λυδία λίθο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το δεδομένο αυτό μας κάνει να θεωρούμε απαραίτητη τη διοργάνωση αντίστοιχων
κοινοτικών προγραμμάτων και μας γεννά προσδοκίες για άμεση συμμετοχή μας σε
αυτά.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου