ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Α ΛΥΚΕΙΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ
ΓΕΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ
ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΜΑΘΗΜΑ: ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΤΑΞΗ Α ΛΥΚΕΙΟΥ
Κείμενο: Ξενοφῶντος, Ἑλληνικά, Βιβλίο 2. Κεφάλαιο
Κλεόκριτος δὲ ὁ τῶν μυστῶν κῆρυξ, μάλ εὔφωνος ὤν, κατασιωπησάμενος ἔλεξεν «Ἄνδρες πολῖται, τὶ ἡμᾶς ἐξελαύνετε; τὶ ἀποκτεῖναι βούλεσθε; Ἡμεῖς γὰρ ὑμᾶς κακὸν μὲν οὐδὲν πώποτε ἐποιήσαμεν, μετεσχήκαμεν δὲ ὑμῖν καὶ ἱερῶν τῶν σεμνοτάτων καὶ θυσιῶν καὶ ἑορτῶν τῶν καλλίστων καὶ συγχορευταὶ καὶ συμφοιτηταὶ γεγενήμεθα καὶ συστρατιῶται, καὶ πολλὰ μεθ ὑμῶν κεκινδυνεύκαμεν καὶ κατὰ γῆν καὶ κατὰ θάλατταν ὑπὲρ τῆς κοινῆς ἀμφοτέρων ἡμῶν σωτηρίας τε καὶ ἐλευθερίας. Πρὸς θεῶν πατρῴων καὶ μητρῴων καὶ συγγενείας καὶ κηδεστίας καὶ ἑταιρίας, πάντων γὰρ τούτων πολλοὶ κοινωνοῦμεν ἀλλήλοις, αἰδούμενοι καὶ θεοὺς καὶ ἀνθρώπους παύσασθε ἁμαρτάνοντες εἰς τὴν πατρίδα, καὶ μὴ πείθεσθε τοῖς ἀνοσιωτάτοις τριάκοντα, οἳ ἰδίων κερδέων ἕνεκα ὀλίγου δεῖν πλείους ἀπεκτόνασιν Ἀθηναίων ἐν ὀκτὼ μησὶν ἢ πάντες Πελοποννήσιοι δέκα ἔτη πολεμοῦντες. Ἐξὸν δ ἡμῖν ἐν εἰρήνῃ πολιτεύεσθαι, οὗτοι τὸν πάντων αἴσχιστόν τε καὶ χαλεπώτατον καὶ ἀνοσιώτατον καὶ ἔχθιστον καὶ θεοῖς καὶ ἀνθρώποις πόλεμον ἡμῖν πρὸς ἀλλήλους παρέχουσιν. Ἀλλ εὖ γε μέντοι ἐπίστασθε ὅτι καὶ τῶν νῦν ὑφ ἡμῶν ἀποθανόντων οὐ μόνον ὑμεῖς ἀλλὰ καὶ ἡμεῖς ἔστιν οὓς πολλὰ κατεδακρύσαμεν.
Παρατηρήσεις:
1. Να μεταφράσετε το απόσπασμα: «Ἄνδρες πολῖται δέκα ἔτη πολεμοῦντες». Μονάδες: 30
2.α. Ποιοι είναι οι δεσμοί που ενώνουν τους Έλληνες μεταξύ τους, σύμφωνα με τον Κλεόκριτο;
2.β. Πώς χαρακτηρίζει ο Κλέοκριτος τον εμφύλιο πόλεμο; Ποια εκφραστικά μέσα χρησιμοποιεί;
2 2.γ. Ποια είναι τα κύρια γνωρίσματα και οι αρχές του υπεύθυνου πολίτη σύμφωνα με τον Θουκυδίδη;
3. αξιόπιστος, αναίδεια, παυσίπονο, παρέλαση, πανεπιστήμιο: Mε ποιες λέξεις του κειμένου είναι ετυμολογικά συγγενείς οι παραπάνω λέξεις
; 4.α. Να γράψετε ο,τι ζητείται: ὁ κῆρυξ: τη δοτική του ενικού
4.β. Μονάδες: 5 κακόν: την αιτιατική του ενικού στο συγκριτικό βαθμό στο αρσενικό γένος ὑμῖν: τη γενική του ενικού στο ίδιο πρόσωπο συστρατιῶται: την κλητική του ενικού ἀλλήλοις: την αιτιατική του πληθυντικού στο θηλυκό γένος τὴν πατρίδα: τη δοτική του πληθυντικού οἵ: την αιτιατική του ενικού στο θηλυκό γένος πλείους: τον ίδιο τύπο στο θετικό βαθμό μησίν: τη δοτική του ενικού ἔτη: τη γενική του πληθυντικού
Να γράψετε ο,τι ζητείται:
ἔλεξεν: το β ενικό της προστακτικής αορίστου β
ἀποκτεῖναι: το β πληθυντικό της οριστικής μέλλοντα
βούλεσθε: το γ ενικό της υποτακτικής ενεστώτα
ἐποιήσαμεν: το απαρέμφατο του ενεστώτα
μετεσχήκαμεν: το α ενικό της υποτακτικής αορίστου β
γεγενήμεθα: το β ενικό της προστακτικής αορίστου β
αἰδούμενοι: το α πληθυντικό της ευκτικής ενεστώτα
παύσασθε: το β ενικό της προστακτικής του ίδιου χρόνου (αορίστου)
ἁμαρτάνοντες: το απαρέμφατο παρακειμένου
πείθεσθε: το β ενικό της οριστικής υπερσυντελίκου
3 5.α. Να συνδέσετε κατάλληλα τις λέξεις της στήλης Α με αυτές των στηλών Β και Γ :
Η λέξη: είναι: συμπληρώνει/προσδιορίζει Α Β Γ
1. εὔφωνος α) άμεσο αντικείμενο i. ἐξελαύνετε
2. ἡμᾶς β) σύστοιχο αντικείμενο ii. μετεσχήκαμεν
3. τῶν σεμνοτάτων γ) αντικείμενο iii. κῆρυξ4. θυσιῶν δ) κατηγορούμενο iv. κεκινδυνεύκαμεν
5. πολλά ε) επιθετικός προσδιορισμός v. ἱερῶν
5.β. «Ἀλλ εὖ γε μέντοι ἐπίστασθε ὅτι καὶ τῶν νῦν ὑφ ἡμῶν ἀποθανόντων οὐ μόνον ὑμεῖς ἀλλὰ καὶ ἡμεῖς ἔστιν οὓς πολλὰ κατεδακρύσαμεν»: Να εντοπίσετε τη δευτερεύουσα πρόταση που υπάρχει στην περίοδο (Μονάδες: 1), να εντοπίσετε το είδος της (Μονάδες: 1), να σχολιάσετε την εισαγωγή (Μονάδες: 1), την εκφορά (Μονάδες: 1) και τη συντακτική της λειτουργία(μονάδες: 1). Μονάδες: 5
Aυτό είναι το δωράκι μας;
ΑπάντησηΔιαγραφή